Cabau Detox / Dag 2 van de 7

Dag 2 - Be like beets

Vandaag is rood, de kleur van jouw dag: we gaan lekker bietjes eten. Wist je dat bietjes heel speciaal zijn? Dat komt als eerste omdat ze typisch Nederlands zijn. Go Dutch! En daarnaast kunnen bieten het hele jaar door uit de volle grond geteeld worden. Dit maakt ze één van de meest duurzame groenten. Go Beets!

Bieten bevatten flink veel mineralen, vitaminen, antioxidanten en nitraten, waardoor ze supergezond zijn. Wat bieten uniek maakt, is het hoge percentage aan de oxidanten: betanine en betalaïne. Hier dankt de groente de roze kleur aan.

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat bieten de doorbloeding van de hersenen bevorderen, de bloeddruk helpen te verlagen en je lichaam beschermt tegen de ontwikkeling van kanker.

Nog een unieke eigenschap van bieten: ze kunnen helpen je sportprestaties naar een hoger niveau te tillen. Echt? Jazeker! Bieten bevatten namelijk nitraat. In het lichaam wordt deze stof omgezet naar nitriet. Nitriet heeft de eigenschap de doorbloeding van de spieren te verbeteren waardoor het uithoudingsvermogen groter wordt. Beet powerrr.

Wordt je urine of ontlasting vandaag een beetje roze? No worries! Dit komt door de bietjes! 

Vandaag dus lekker veel bietjes! Je mag zelf kiezen of je gekookte of rauwe bieten neemt. Houd je echt niet van bieten?! Vervang het dan door rode kool, zoete aardappel of pompoen.

Ontbijt

Frisse ontbijtsmoothie

Ingrediënten:
– 1 grote rauwe biet (of 100 gram pompoen)
– 1 centimeter gember
– 1 stengel bleekselderij
– 1 appel
– 100 gram wortels
– 100 ml water

Bereiding:
Doe alles in een blender en mixen maar!

Tussendoor

Fruit naar keuze

Lunch

Bietensalade met (vegan) feta

Ingrediënten:
– handje rucola
– 1 grote of 2 kleine gekookte bietjes (of 1 middelgrote zoete aardappel)
– 75 gram (vegan) feta kaas
– 1 eetlepel pompoenpitjes
– ½ eetlepel olijfolie (als dressing)
– beetje peper en zout

Tussendoor

150 gram wortels

Diner

Rode biet met rucola smoothie

Ingrediënten:
– 1 eetlepel olijfolie
– 50 gram rucola
– ½ appel in stukjes
– ½ ui gesnipperd
– 1 kleine zoete aardappel
– ½ theelepel komijnpoeder
– ½ theelepel kerriepoeder
– 2 gekookte rode bieten in stukjes
– 250 ml groentebouillon van een bouillonblokje zonder zout
– 2 eetlepels sojaroom
– 1 theelepel balsamicoazijn.

Bereiding:
1. Verhit de olie in een pan en fruit het uitje ongeveer 2 minuten.
2. Snijd de zoete aardappel in stukjes (schillen hoeft niet) en stoom het in 8 minuten gaar in een stoommandje of plaats een vergiet in een klein pannetje met kokend water en doe een deksel erop.
3. Voeg wat komijn en kerriepoeder toe aan de ui en bak kort mee. Voeg nu de gekookte bieten en appel toe. Giet de bouillon eroverheen.
4. Kook een paar minuten tot de appel een beetje zacht is geworden.
5. Voeg nu de zoete aardappel, rucola en sojaroom toe. Pureer alles met een staafmixer.
6. Het is klaar! Schenk het nu in een kom en druppel er wat balsamicoazijn overheen

Late Night Snack

Goodnight smoothie Sorbet smoothie

Ingrediënten:
– 1 rauwe rode biet
– 100 gram frambozen (mag bevroren)
– 1 banaan
– 100 ml plantaardige magere yoghurt
– 100 ml water

Alles blenden en genieten maar!